Ślepiec i Copywriter

Historia opowiadająca o Potędze Słów, które są w stanie napełnić kubek żebraka ludzką dobrocią i… pieniędzmi.

Dzień jest jasny i ciepły. Wiosna… Wiosna uśmiecha się do wszystkich łaskawie i nawet miasto przeobraża w piękne miejsce. Ptaki śpiewają wesoło. Poranne słońce delikatnie głaszcze twarze wypoczywających gdzieniegdzie ludzi. Delikatny wietrzyk orzeźwia nerwowy, spieszący się tłum.

Copywriter jest w drodze do pracy. Idzie w stronę słynnej w świecie reklamy ulicy – Madison Avenue. W galaktykach jego głowy kolorowo pulsują kreatywne koncepty, hałasują reklamowe hasła, a deadliny odgrażają się budzikami tykającymi jak śmiertelna bomba.

Jest w drodze do pracy, ale i jego urzeka piękno otaczającego go świata: odświeżająca soczysta zieleń traw, rozkwitające pąki drzew i krzewów, rozwijające się liście i kwiaty. Wiosna jest pełna nadziei i radosna. Copywriter zauważa bawiące się nieopodal dzieci, spragnione siebie zakochane pary i staruszków czule trzymających się  za ręce. Przystaje więc na chwilę. Zaczyna czuć prawdziwą radość i chęć do życia. „Świat jest dobry” – myśli.

Wtem zauważa siedzącego na ulicy człowieka. Człowiek ten jest żebrakiem. Żebrak trzyma kartonową tabliczkę z napisem:

”Jestem ślepy. Pomóżcie.”

Copywriter zauważył jeszcze jedną rzecz: kubek żebraka jest pusty. Copywriter jest przyzwyczajony do widoku bezdomnych i żebraków. W końcu żyje w Stanach – najbardziej kapitalistycznym kraju. Zaczyna się oddalać. Nagle jednak zatrzymuje się i wraca do żebraka.  Ten z kolei spodziewa się usłyszeć  odgłos wrzucanej do kubka monety. Żadna moneta czy banknot nie wpada jednak do kubka. Copywriter  zwraca się do ślepca:

–  Dzień dobry. Jak się Pan miewa?
–  Dzień dobry. W miarę dobrze.
–  Czy mógłbym z Panem chwilę porozmawiać i zadać Panu parę osobistych pytań?
–  Ok,  nie ma sprawy proszę pytać. – odpowiada zaintrygowany żebrak.
–  Czy Pan od urodzenia jest niewidomy?
–  Tak.
–  Czy jest szansa na to, że odzyska Pan wzrok?
–  Jest szansa, ale bardzo mała. Operacja kosztuje dużo pieniędzy. – odpowiada niewidomy.

 Po wymianie tych kilku zdań ślepiec i copywriter zamilkli na chwilę, po czym Copywriter zadał  kolejne pytanie:

– Przepraszam pana, czy mogłbym na chwilę pożyczyć Pańską tabliczkę?
– Dlaczego? Po co?! – pyta zdziwiony żebrak.
– Chcę Panu pomóc. – odpowiada grzecznie copywriter.
– Może mi Pan pomoć dając mi trochę pieniędzy – odpowiada niewidomy żebrak.
– Ja dla Pana zrobię dużo więcej. Dam Panu coś wyjątkowego. Od tej chwili Pański kubek na jałmużnę zawsze będzie pełny.

Copywriter powiedziawszy to, bierze od żebraka tabliczkę. Chwilę się zastanawia. Następnie wyciąga pióro i zaczyna coś pisać na drugiej stronie tekturowej tabliczki. Potem życzy żebrakowi „dobrego dnia” i oddala się, udając się do swojej pracy. Od tego momentu żebrakowi często towarzyszy brzęk wpadających monet i znajomy szelest banknotów.

Po kilku dniach żebrak nie wytrzymuje i prosi przypadkowego przechodnia o przeczytanie napisu… Jak myślisz, co copywriter napisał na tej tabliczce?

Oto, jakie myśli pojawiały się bardzo szybko w głowie copywritera w tej krótkiej chwili – zanim napisał coś na tabliczce:

“Świat jest jak kalejdoskop form i kolorów. A ja nigdy tego nie zobaczę. Jestem ślepy od urodzenia…. ” „Życie zaskakuje bogactwem form i rożnorodnością kolorów. A ja prawdopodobnie nigdy tego nie zobaczę. Jestem ślepy od urodzenia….”. „Świat jest piękny, zwłaszcza wiosną, ale ja tego nie mogę zobaczyć. Jestem niewidomy. Zbieram na operację oczu. Wierzę że cuda się zdarzają. I wiem, że ludzie są dobrzy. Pomoż mi proszę”.  „Jest wiosna, a ja tego nie mogę zobaczyć. Jestem niewidomy. Pomóż mi proszę”. „Wiem, że jest wiosna. Podobno jest piękny dzień. A ja nigdy nic nie widziałem i nigdy nikogo, ani niczego nie zobaczę. Jestem niewidomy. Pomóż mi.”( gdyby klienci wiedzieli przez co przechodzą copywriterzy przegrzewając swoje mózgi, to by jeszcze bardziej docenili ich pracę ).

Czy ma już  ostateczny pomysł, pierwotny tekst? Niby tak, ale wie, że musi go jeszcze zmienić:

“Budzi się piękna, kolorowa Wiosna,

a człowiek z tą kartonową tabliczką jest niewidomy

Pomóż mu proszę.”

Po tygodniu ślepiec i copywriter znowu się spotykają. Copywriter  widzi niewidomego żebraka siedzącego na ziemi. Obok niego jest tabliczka z napsiem. Gdy podchodzi bliżej zauważa, że jego kubek jest pełen pieniędzy. Uśmiecha się mimowolnie, patrząc z zadowoleniem na swój napis:

 

Nadchodzi dla Was piękna, kolorowa wiosna,

                                                                                            a ja każdego dnia żyję w czarnym, ponurym  świecie.

Zbieram na operację oczu. Pomóż mi proszę.”

                                                                                                          … i też wrzuca monetę.

Czego możemy nauczyć się z tej historii?  “Ślepiec i Copywriter” pokazuje i udowadnia dużo ( jak działa copywriting ). M.in to, że:

1) tylko copywriter jest w stanie stworzyć odpowiedni, właściwy przekaz, który poruszy ludzi i skłoni ich do podjęcia pewnych działań.  Dopiero perswazyjny komunikat podany w odpowiedni, przystępny sposób zadziałał na wyobraźnię odbiorcy i unaocznił dramat tego człowieka, skłaniając do udzielenia mu pomocy . Ludzie dopiero wtedy mogli poczuć prawdziwy ból jaki towarzyszy komuś, kto nie może widzieć tak jak oni. Dzięki temu tym bardziej było to wzruszające, osobiste i prawdziwe  2)  czasem “mniej znaczy więcej” 3)   kilka słów może zmienić czyjeś życie, a nawet świat 4)  sztuka dobrego pisania polega na rozumieniu okoliczności, kontekstu, łączeniu wielu elementów itp.  5) Prostota jest genialna. Żeby do niej dojśc czasem trzeba przedzierać się przez “las skomplikowanych rzeczy i konstrukcji” 6)   kilka słów może sprawić że odbiorcy zidentyfikują się z daną osobą, przedmiotem, sytuacją 7) Ten niby prosty na pozór, krótki i mocny przekaz  pokazuje dokonałość warsztatu copywritera. Niewidomy mógłby ruszyc w świat i żebrać na ulicach całego świata ( uniwersalność kulturowa komunikatu )

Autor przedstawionej wersji  historii i użytego copywritingu – Copywriter PJW  – jest profesjonalnym copywriterem, który również ma doświadczenie w storytellingu.

Potrzebujesz storytellingu, kreatywnego i perswazyjnego copywritingu, który przekona ludzi i zwiększy sprzedaż? 

Copywriter PJW oferuje profesjonalny copywriting, który skutecznie promuje oraz zwiększa sprzedaż i zysk.

Możesz zamówić profesjonalne uslugi copywrititngu  juz teraz: Kliknij tutaj, żeby zamówić profesjonalne usługi: copywriting

error: Content is protected !!